Doek is gevallen voor Capelle

Ajax

3e divisie 01

16 juni 2018 14:30

Capelle is vanmiddag gedegradeerd naar de Hoofdklasse na een 1-2 nederlaag tegen Ajax. Het was weer een wedstrijd met twee gezichten, want na een zwakke eerste helft was Capelle na rust de betere ploeg. Helaas miste topscorer Olaf van der Sande in de tweede helft een penalty.

Ajax startte meteen met een grote kans in de 2e minuut voor Stanley Akoy, die later een hoofdrol zou vertolken. Bradly van der Meer redde de situatie. Ook Capelle kreeg in de 8e minuut een mooie kans, maar na een prima voorzet van Wilmer Kousemaker kon Olaf van der Sande zijn voet niet goed achter de bal krijgen. Ajax nam het initiatief en met goede combinaties togen zij richting het doel van Capelle. In de 23e minuut schoot Olaf van der Sande nog van afstand, maar keeper Stephan Veenboer had geen moeite met deze inzet. In de 25e minuut een corner voor Ajax. Jack van Moerkerk speelde de bal kort naar Akoy, die daarna zonder aangevallen te worden de bal in de bovenhoek krulde 0-1. Daarna golfde het spel iets meer op en neer en waren er weinig kansen. In de 44e minuut weer een mooie aanval van Ajax, waarin de bal uiteindelijk bij Akoy kwam, volgend jaar spelend voor Cambuur, die de voorsprong verdubbelde met een schot in de benedenhoek 0-2. De rust leek met deze stand aan te breken, maar uit het niets kwam de bal in het strafschopgebied bij Angelmo Vyent, die in de derde minuut van de blessuretijd met een prachtige volley de 1-2 aantekende. Een mooie opsteker voor Capelle.

Het moet in de kleedkamer gedonderd hebben in de rust, want een veel agressiever Capelle zette Ajax onder druk. In de eerste vijf minuten al mogelijkheden voor Olaf van der Sande en Bram de Bruin. Diezelfde De Bruin schoot in de 52e minuut net over en twee minuten later een geweldige actie van Sanin Avdic, wiens voorzet geen goed gevolg had. Pas in de 60e minuut weer een kans voor Ajax. Een afgemeten voorzet van Ricardo Fransberg kwam bij de vrijstaande Akoy, die van dichtbij over kopte. In de 64e minuut soleert Vyent in het strafschopgebied en wordt neergelegd. Scheidsrechter Kevin Puts wees onmiddellijk naar de stip. Olaf van der Sande legde de bal op de stip, nam zijn aanloop en schoot via de buitenkant van de paal de bal naast het doel. Dit bleek uiteindelijk een cruciaal moment te zijn geweest in de wedstrijd. Als Capelle gelijk had gemaakt, had het Ajax kunnen verslaan, want de Amsterdammers leken uitgeblust te zijn. Capelle bleef aanvallen, wisselde in de 77e in één keer drie spelers en nam verdedigend risico’s. Daarvan had Ajax kunnen profiteren, toen in de 87e minuut Stanley Akoy keeper Van der Meer omspeelde en de bal in het lege doel had kunnen lopen. Akoy besloot te schieten en zag tot zijn ontsteltenis de bal in het zijnet verdwijnen. Capelle putte daar moed uit, maar kon inclusief de 6 minuten extra tijd geen potten meer breken. Na het laatste fluitsignaal was degradatie een feit en zwaar teleurgesteld verlieten de spelers het veld.

Volgend seizoen zal Capelle met een sterk gewijzigde selectie het verloren terrein terug moeten heroveren in een Hoofdklasse, waar vele streekderby’s op het programma zullen staan.

Capelle: Bradly van der Meer, Jami Jaliens, Jelle Pollemans, Gertjan Rothman (77 Festus Attobra), Bram van Eijk, Sandin Avdic, Wilmer Kousemaker (77 John Fredy van Hyum), Jorn van Lunteren, Bram de Bruin (77 Stefan Dams), Olaf van der Sande, Angelmo Vyent.