Magistrale overwinning Capelle tegen Feyenoord

P C Boutenssingel 1
2902BG
CAPELLE AAN DEN IJSSEL

Het werd één van de meest bizarre wedstrijden, die ooit bij Capelle gespeeld zijn. Capelle verloor twee keepers, speelde na de rust met tien man en het laatste kwartier zelfs met negen man. Toch behaalde Capelle in de 10e minuut van de extra tijd een 3-2 overwinning mede door weer drie doelpunten van Olaf van der Sande.

Verslag Hans Stofkooper, Foto's Annemiek van Dillen

41C2EAAA-9513-499D-B159-49D8905B88B2.jpeg

De wedstrijd begon met het aftasten van elkaars krachten. Bij de eerste mooie aanval van Capelle was het meteen raak. Een dieptepass van Bram van Eijk werd in de 9e minuut opgepikt door Marlon Slabbekoorn. Zijn afgemeten voorzet werd door Olaf van der Sande in het doel getikt 1-0.

E29C7254-7820-4650-BAF8-DA2DE7DD7D94.jpeg

Even later schoot Bram van Eijk ver naast. Het eerste gevaar kwam er van Feyenoord in de 14e minuut, toen na een corner Jeffrey Duynstee naast kopte. In de 27e minuut volgde dan een te zacht schot van Junior Obiku. Een ommekeer in de wedstrijd kwam er in de 43e minuut. Keeper Marc van Splunter kwam iets te laat uit zijn doel en Khalid Rahli werd in doelpuntrijke situatie ten val gebracht. Het gebeurde net buiten de zestien en dat betekende een rode kaart voor de Capelle keeper. De vrije trap werd door Junior Obiku over geschoten. Toch kwam Feyenoord voor de rust op gelijke hoogte. In de 3e minuut van de extra tijd kwam Khalid Rahli op links in vrije schietpositie en hij rondde bekwaam af 1-1.

51E9B977-2F0F-426F-A938-64F5943AD055.jpeg

0A8322D0-14DF-4AF0-8D7B-7950324C31E3.jpeg

Met tien man begon Capelle aan de tweede helft en het ergste werd gevreesd. Het tegendeel bleek waar, want in de 48e minuut werd Olaf van der Sande de diepte ingestuurd en op snelheid liet hij linksback Tom Pruijsers zijn hielen zien en schoot de bal achter keeper Bradley van der Meer 2-1.

E39EAA7D-59A8-4839-B786-BC31256D176D.jpeg

DiezelfdeTom Pruijsers liet zijn medespelers schrikken, toen hij de bal hard terugspeelde naast de keeper, maar net voor de doellijn wist Bradley van der Meer de bal nog te veroveren. Reservekeeper José Almeida liet daarna zijn kwaliteiten zien, toen hij in de 66e minuut Khalid Rahli alleen op zich af zag stormen. Hij redde de gelijkmaker om lang te blijven staan en uiteindelijk met zijn voeten de inzet te keren. Bij een aanval van Capelle in de 75e minuut werd Olaf van der Sande in buitenspelpositie afgefloten. Hij schoot na het fluitsignaal de bal nog in het doel en dat leverde hem een gele kaart op, die nog gevolgen zou hebben. Toch kwam Feyenoord op gelijke hoogte. Een niet al te hard schot in de korte hoek van invaller Rowendly Martijn werd in de 82e minuut door José Almeida verkeerd beoordeeld 2-2. Almeida bleef kermend van pijn liggen en bleek later zijn vinger te hebben gebroken.

101B17BB-FDE5-497F-8BB2-2B2D2868B478.jpeg

Omdat Ralph Kalkman in de 68e minuut al zijn wissels had verbruikt, moest Capelle met negen spelers verder. Bovendien moest een veldspeler in het doel. Het werd Eric Jansen. Het had natuurlijk het sein voor Feyenoord moeten zijn om vol voor de overwinning te gaan, maar het slaagde daar nooit in mede door de vechtlust van de overgebleven spelers. De extra tijd brak aan en minuut na minuut verstreken. De aanhang van Capelle telde de minuten af en hoopte dat er afgefloten zou worden en leek tevreden met een gelijkspel. Het wonder geschiedde echter in de 10e minuut van de blessuretijd, toen een hoge bal geweldig gecontroleerd werd door Olaf van der Sande, die gelijk op snelheid lag en de bal in het doel schoof 3-2. De ontlading was onbeschrijfelijk en in de vreugde trok Olaf van der Sande zijn shirt uit. Begrijpelijk, maar het leverde hem wel zijn tweede gele kaart op met een schorsing als gevolg.

Klik hier voor het beslissende doelpunt van Olaf van der Sande in de 10e minuut van de blessuretijd.

De overwinning was uiteindelijk dik verdiend mede door de geweldige inzet, waar nog een schepje bovenop werd gedaan, toen Capelle in ondertal kwam. Komend dinsdag gaat Capelle op bezoek bij tweede divisie club HHC Hardenberg in een wedstrijd om de KNVB beker. Olaf van der Sande en Marc van Splunter zijn geschorst en JoséAlmeida is geblesseerd. Twee nieuwe keepers Ard de Vries en Sean Luthart zullen deel uit maken van de selectie. Toont Capelle dezelfde inzet als vandaag, mag er op een goed resultaat gehoopt worden.

Scheidsrechter John Kraak gaf gele kaarten aan Bram van Eijk en Sander Fischer van Capelle en rood aan Marc van Splunter en Olaf van der Sande (2x geel) van Capelle.

Capelle: Marc van Splunter, Marciano Pape, Wesley Pollemans, Jelle Pollemans (69 Sander Fischer), Bram van Eijk, Rutger de Bos, Lars Bosscha, Jeffrey Rijsdijk (37 Ismaíl Yildirim (69 Eric Jansen), Joshua Kassels (45. José Almeida), Marlon Slabbekoorn (69 Marvin van der Made), Olaf van der Sande.

Feyenoord: Bradley van der Meer, Matthew Jones, Jordy Dobber, Jerry Tieleman, Tom Pruijsers (69 Fanuel Waanders), Stephan Kruithof (58 Elmer de Vries), Khalid Rahli, Jeremy Moreno (48 Abdessamad Bentaleb), Walter Bennett, Jeffrey Duynstee, Junior Obiku (79 Rowendly Martijn)..