Slagveld op ’t Slot

P C Boutenssingel 1
2902BG
CAPELLE AAN DEN IJSSEL

In de veel te vroege zaterdagmorgen (start van de wedstrijd was 10:30) mocht Capelle q1 thuis afsluiten tegen SHO op het eigen sportpark. De personele problemen van afgelopen weken zetten zich stevig door, en zodoende stond Capelle met een 12 man brede selectie klaar voor deze kraker. Als dan ook Nati niet helemaal okselfris uit de warming-up komt blijven er slechts 11 over, en dat maakt dan de basiself wel extra gemakkelijk voor captain Thomas.

Capelle7_sho_1.jpg

Capelle begon furieus aan de eerste helft en het duurde dan ook slechts 4 minuten voor de eerste bal in het net lag. Ama brak door over links en legde de bal af op Joost, die de bal beheerst achter de keeper schoot. Dit vroege doelpunt was een zegen voor de Capellenaren, die de laatste tijd moeite leken te hebben de goal te vinden in het begin van de wedstrijd. Nu was er eindelijk een vroege voorsprong, en dachten de groenhemden een makkelijke morgen te kunnen hebben. Helaas bleek dat valse hoop toen SHO de bal op de helft van Capelle veroverde en met een snelle counter al rap de 1-1 binnen wisten te schieten. Vroege voorsprong weg, en Capelle kon weer opnieuw beginnen. En dat was niet de enige tegenslag die het zevende moest verwerken, want de basisspelers leken ook met bosjes neer te vallen. Santje kreeg enkele tikken op de enkel, waardoor Nati voor hem het veld moest betreden. Niet lang daarna schoot het bij Loeloe in de hamstring, en vanwege de krappe selectie moest Santje dan toch weer het veld op gestuurd worden. Ondanks dit alles speelde Capelle dominant, goed voetbal. Achterin had het helemaal niets te vrezen van SHO, met name door het sterke centrale duo Tilly en Thomas de Zeeuw, die geen kans toelieten na de 1-1. Wel had Capelle moeite grote kansen te creëren tegen de bus van SHO. Toch heersten de Capellenaren op het middenveld, van waar Justin de ene na de andere opening zocht op de flanken, en vaak ook wist te vinden. Capelle wist met name op de rechterflank de ruimte goed te vinden bij Ruubje, die zijn straaljagers weer omgebonden had en de hele eerste helft op en neer bleef rennen. Zijn voorzetten werden echter niet altijd op waarde geschat door de Capellenaren. JW creëerde vanaf de nummer 10 positie ook enkele schotkansen voor anderen en zichzelf, maar ook deze kansen vielen niet in de goal. Toch wist Capelle op slag van rust de terechte 2-1 te maken. Santje stuurde Tilly diep op een zeldzaam moment van een hoge veldbezetting bij de tegenstander. Tilly rende het halve veld over en behield het overzicht door de bal bij captain Thomas in de voeten te schuiven. Waar iedereen een schot verwachtte legde Thomas de bal op zijn beurt af op Joost, die weer geen genade had en de bal in het net hielp.

Capelle7_sho_2.jpg

In de rust heerste tevredenheid in de kleedkamer. Capelle speelde goed, en moest enkel doorzetten en de marge verhogen. Deze woorden werden dubbel en dwars ter harte genomen, en Capelle begon zo mogelijk nog beter aan de tweede helft. Al na 10 minuten werd dit beloond met een doelpunt. Nati brak over links door en legde de bal voor op cappie Thomas. Zijn eerste schot hard in de korte hoek werd nog op fantastische wijze gestopt door de keeper van SHO, maar op de rebound was hij kansloos. 3-1, en de pot leek gespeeld. De aanvalsdrift van Capelle was echter nog niet gestild, en nu leken ze kans op kans te creëren op een grotere uitslag, en het was aan de keeper van SHO of het gebrek aan doortastendheid bij Capelle te danken dat er geen mega-uitslag op het bord verscheen. Zo wist Joost bijna te scoren vanaf 40 meter van de goal, maar deze werd op het nippertje gestopt door de keeper. Tilly kreeg twee schotkansen, die net voldoende richting en kracht misten om het de keeper echt lastig te maken. De mooiste bijna-goal was van Sergio, die bereidt was een helft mee te doen, die de keeper verschalkte met een stift. Helaas voor hem en Capelle stond er nog een verdediger die de bal van de lijn kon koppen.

Waar Capelle in de eerste helft weinig te vrezen had voor de aanval van SHO, was het in de eerste 30 minuten van de tweede helft verdedigend nog beter geregeld. Joerie en De Zeeuw heersten achterin. De enkele kans die SHO kreeg was na een vermeend buitenspelmoment. De aanvaller kon alleen op Ronald af, maar ondanks het feit dat hij 30 minuten helemaal niets te doen heeft gehad was de focus er nog wel, en ving Ronald het schot van de aanvaller makkelijk. In de laatste minuut leek iedereen bij Capelle nog te willen scoren, waardoor de restverdediging niet meer in orde was. SHO kreeg hierdoor nog een laatste aanval, die wel onschadelijk werd gemaakt.

Capelle7_sho_3.jpg

Waar Capelle al furieus begon aan de eerste en de tweede helft was het de derde helft pas echt raak. 10 punten uit 4 wedstrijden is niet het begin waar op gehoopt was, maar desondanks staat Capelle wel bovenaan in de competitie (waar de concurrentie nog wel wat wedstrijden tegoed heeft), en dus heerste toch de tevredenheid. Q1 is afgesloten, en nu mag Capelle genieten van een vrije week, gezien de vele blessures een heel welkome vrije week. Daarna staat Feyenoord klaar om ons op Varkenoord te ontvangen, en het is zaak voor de cappies om in de komende weken Capelle klaar te stomen voor deze zespuntenwedstrijd.

Capelle7_sho_4.jpg