Goede uitgangspositie Capelle na gelijkspel bij AZSV

Haartsestraat 57
7121WJ
AALTEN

Het werd een wedstrijd met twee gezichten. In de eerste helft overheerste AZSV. In de tweede helft was Capelle veruit het sterkste.

Verslag Hans Stofkooper

In het begin van de eerste helft was de eerste kans voor Capelle. Bram van Eijk kon inschieten, maar de bal ging naast het doel. Daarna nam de thuisclub het heft in handen. De druk op de achterhoede van Capelle werd opgevoerd en aanval na aanval volgde. Dat resulteerde uiteindelijk in het eerste doelpunt. In de 16e minuut volgde er een aanval op links, waar Siep Rompelman de bal voorzette en vervolgens Rik van den Eerden van  dichtbij de bal onder Marc van Splunter inkopte 1-0. De thuisclub veroverde steeds de bal, als Capelle wilde uitbreken en daardoor kregen de spitsen geen aanvoer. Toch kwam er in de 34e minuut nog een kansje voor Adaïr Vega Lopes na een vrije trap van Lars Bosscha, maar de kopbal ging net naast. Twee minuten later volgde het tweede doelpunt voor AZSV. Na moeizaam wegwerken van de achterhoede van Capelle viel de bal voor de voeten van Nick van Breugel, die onhoudbaar de bal in de bovenhoek liet verdwijnen 2-0. Gelukkig voor Capelle bleef het daarbij. Drie minuten voor de rust kon eindelijk Marlon Slabbekoorn nog hard op het doelschieten, maar keeper Jasper te Kolste stompte de bal uit zijn doel.

Na de rust twee wissels bij Capelle. Veron Knol en Adaïr Vega Lopes bleven aan de kant en Jeffrey Rijsdijk en Appie El Ghani kwamen in het veld. Mede daardoor veranderde het spelbeeld totaal. In het begin nog even twee mogelijkheden voor AZSV, maar schoten van Niek te Veluwe en Siep Rompelaar troffen geen doel. Het eerste gevaar van Capelle kwam er in de 61e minuut. Jeffrey Rijsdijk schoot hard in, maar keeper Jesper te Kolste stopte de inzet. Toen kwam het moment voor Appie El Ghani. Hij had al een aantal goede rushes laten zien, maar toen kreeg hij de bal aangespeeld links net buiten de zestien. Zijn schot, dat daarna volgde, was van uitzonderlijke kwaliteit. De bal verdween in de uiterste rechterbovenhoek en de aansluitingstreffer was een feit 2-1. Capelle ging op jacht naar de gelijkmaker en leek die in de 68e minuut te gaan maken. Een voorzet van Joshua Kassels bereikte een meter voor het doel vrijstaande Marlon Slabbekoorn. Helaas ging de kopbal ruim naast. Toen werd in de 76eminuut Dennis van der Heijden ingebracht na een paar weken durende blessure. Dit bleek een gouden wissel te zijn, want twee minuten in het veld haalde hij vernietigend uit en de gelijkmaker stond op het scorebord 2-2. Het leek erop, dat Capelle toch nog de volle winst kon behalen, maar veel risico nemen op een snelle counter leek niet verstandig. Pas in de laatste vijf minuten van de wedstrijd kwam AZSV nog even opzetten, maar er vielen geen doelpunten meer. De 2-2 uitslag was gezien de twee verschillende helften terecht.

Aanstaande zaterdag is de terugwedstrijd, die op basis van de tweede helft gide perspectieven biedt voor Capelle.

De niet altijd consequent leidende scheidsrechter Dave de Jong gaf gele kaarten aan Bram Rensing van AZSV en aan Veron Knol en Joshua Kassels van Capelle.

Capelle: Marc van Splunter, Marciano Pape, Sander Fischer, Jelle Pollemans, Bram van Eijk, Veron Knol (46 Appie El Ghani), Ryan Purvis, Lars Bosscha, Adaïr Vega Lopes (46 Jeffrey Rijsdijk), Marlon Slabbekoorn (77 Dennis van der Heijden), Joshua Kassels.