Capelle handhaaft zich in Hoofdklasse ten koste van Spijkenisse

Hoofdklasse A

25 mei 2019 14:30

R. (Raymond) Meilink

De eindspurt van Capelle is uiteindelijk succesvol gebleken. In de laatste zes wedstrijden haalde het 14 punten en dat bleek genoeg voor handhaving. Toch had het in de 93e minuut nog verkeerd af kunnen lopen, want toen miste Spijkenisse een 100% kans.

Verslag Hans Stofkooper, foto's Annemiek van Dillen

Het was een zenuwachtige wedstrijd, waarin Capelle in de 7e minuut na een mooie combinatie tussen Julian Agatowski en Bram de Bruin de eerste kans kreeg. Laatstgenoemde schoot de bal in het zijnet. Spijkenisse was daarna de beter voetballende ploeg en in de 12e minuut werd een kopbal van Stefano Gonçalves door keeper Bradly van der Meer uit het doel gehouden. In de 20e minuut een kopbal van Sander Barragan, maar gelukkig voor Capelle ging de bal naast het doel. Twee minuten later werd een schot van Daan Bourgonje geblokkeerd en zo bleef het mede doordat Capelle geen kansen meer kreeg 0-0 bij de rust. Voor Capelle was deze gelijke stand voldoende voor handhaving.

P

Na de rust werd het snel 1-0 voor de thuisclub. Na een afgeslagen aanval kwam er nog een voorzet van Luuk Kraaijeveld, die ongelukkig via de schouder van Demi Gosepa in het doel belandde 1-0.

Nauwelijks één minuut later was het weer gelijk. Topscorer Kees Tol dook ineens tussen de achterhoede van Capelle op en met een prachtige lob zette hij de 1-1 op het scorebord. Omdat intussen duidelijk was, dat Swift zich veilig speelde, was Capelle bij een nederlaag het haasje. Dat maakte de wedstrijd nog nerveuzer. Spijkenisse drong aan, maar werd niet echt gevaarlijk. Daardoor kreeg Capelle meer ruimte en dat leidde tot twee kansen.  Een omhaal van Kai Fens ging net naast en een schot van Kevin van la Parra werd geblokt. Scheidsrechter Raymond Meilink gaf aan zijn assistent aan, dat er vijf minuten bijkwamen. In de 93e minuut werd KeesTol op rechts vrij voor het doel gezet. De angst sloeg toe bij de Capelle aanhang, maar het schot van de spits van Spijkenisse verdween net naast het doel. De opluchting was groot en die werd nog groter na het laatste fluitsignaal. Capelle was safe en Spijkenisse moet nog twee wedstrijden in de nacompetitie spelen om zich te handhaven in de Hoofdklasse.

Het werd onder de leiding van Ton van Bremen en Ron Valkdie weer een hecht team wisten te smeden een geweldige prestatie om uit een uitzichtloze positie toch nog handhaving te realiseren.

Er waren gele kaarten voor Jami Jaliens, Bram de Bruin, Philippe den Hartog en Boris Letterie van Capelle en Anthony Bentem, Felino Jardim en Marvin van der Pluijm van Spijkenisse.

Capelle: Bradly van der Meer, Jami Jaliens, Jelle Pollemans, Kai Fens, Bram van Eijk, Julian Agatowski (74 Boris Letterie), Bram de Bruin, Omar Gomez Shee, Philippe den Hartog (83 Redouan Boulfalfal), Luuk Kraaijeveld (65 Rutger de Bos), Kevin van la Parra.

Spijkenisse: Michael Termijn, Yassire Hamdani, Anthony BentemGlenn Rijsdijk, Demi GosepaSander Barragan (80 Rephendry Amsterdam), Stefano Gonçalves (70 Adam El Fazazi), Felino Jardim, Daan Bourgonje, Marvin van der Pluijm, Kees Tol.