Capelle JO13-1 loopt tegen 1e nederlaag op

Onder 13, JO13-1, Hoofdklasse D

14 oktober 2017 8:45

14 oktober 2017 Spirit – Capelle  competitie

De Hollandse IJssel meandert aan onze rechterhand. Het is vroeg. Gelukkig hoeven we niet eerst te verzamelen bij de... Blinkert om kwart voor acht maar komen we van de andere kant aan de Ijssel naar Ouderkerk. Het is weer tijd voor de ‘’streekderby” Spirit-Capelle. Al vanaf de FF-jes heerst er een zekere rivaliteit tussen ‘’zij van de overkant’’ en ‘’die van ons’’ (en ja… dat kun je twee kanten oplezen). Het is niet alleen een tijdstip voor ff-jes als we iets over achten aankomen….de parkeerplaats toont ook al overeenkomsten met dat soort tijden. En wij maar denken dat we die, met het stijgen op de ranking, een beetje achter ons gelaten hadden. Als we het veld opkomen zien we dat we zeker niet de enigen zijn. Onze jongens zijn al aan het warm lopen. en voor de veldmanager van Spirit was het nog veel vroeger want die is dan al bijna klaar met het hele veld, ruwweg 50x100 ofwel 5000 vierkante meter, bladvrij te maken. Super gedaan. Kwart voor negen. Spirit neemt de aftrap nadat we gewisseld zijn van helft. We spelen met de zon in de rug. En dat is met zo’n nog laagstaande zon nog wel even lekker. De wedstrijd gaat redelijk gelijk op. Spirit is iets meer op onze helft te bekennen en combineert er redelijk op los. De slag om het middenveld lijkt in hun voordeel uit te pakken. Maar komen ze eenmaal in onze verdediging dan zit er iedere keer weer een been of voet van een van onze mannen tussen en kunnen ze eigenlijk geen kans creëren. Wij ontworstelen ons iedere keer wel weer aan de aanvalsgolfjes maar kunnen eigenlijk ook geen echte vuist maken. Spirit zit er iets fanatieker in en het vroege opstaan (of misschien het vrijdagavond late naar bed gaan) gaat ons niet lekker af. Het geluid van de bladblazer die bezig is om het Spirit voetpad vrij te maken wordt overstemd door een vlucht ganzen die over het veld vliegen. De winter komt er aan. Dat had ik beter niet kunnen doen…dat naar boven kijken bedoel ik. Spirit was weer aanvallend op onze helft beland en we proberen onder de druk uit te komen. Dan ineens is ie er. De bal wordt hard, strak en rechtdoor het midden gepasst. Inmiddels weten we dat dat Fedson’s favoriete pass is. Hij landt iets voor z’n voeten, in de looplijn en hij is meteen op snelheid. Richting het vijandelijke goal. De twee verdedigers die hem (een links en een rechts) begeleiden hebben het nakijken. Hij gaat recht op de keeper af die ver uitkomt om het goal zo klein mogelijk te maken.  Fedson lift de bal en deze belandt, met een fraai boogje, achter de keeper  in het goal. 0-1 voor Capelle. Eigenlijk een beetje tegen de veldverhoudingen in maar een kniesoor die daarop let. Goed gedaan en net even op het goede moment voor onze eigen spirit zal ik maar zeggen. Spirit is niet uit het lood geslagen. Wij spelen toch wat laat ik zeggen ingetogener en dan krijg je niet het gevoel dat we er ‘’vol’’ voor gaan. Onze meestal snelle vleugelspelers worden minder bereikt dan anders en het middenveld is nog steeds niet echt ‘van ons’. Daar gaat de vlag omhoog voor een buitenspel van een van onze capelle aanvallers. Ik ben even kwijt wie het was. En dat is maar goed ook want het was geen buitenspel. Meestal zijn de grensrechters van je eigen vereniging het lastigst voor je omdat ze kost wat kost niet van partijdigheid beschuldigt willen worden. Er zijn ook andere. Het is ook nog een optie dat hij het gewoon niet zo goed wist…… Dan is het pauze. We moeten vlak na de pauze, zo weten we, altijd oppassen voor de tegenstander die nog wel eens extra enthousiast is gebleken. Minuten verstrijken en het lijkt goed te lopen. Een corner voor Spirit. Het is even spannend maar wordt dan goed verwerkt en de bal is voor Koen. De uittrap volgt. Spirit neemt over en ruim voor de 16 meter lanceert Spirit een hoge bal. Combineer dat met een laagstaande zon, geen zonnebrillen, stukje goed schot en stukje geluk….1-1. De bladblazer horen we niet meer. De ouders van de Spiritspelers op de tribune wel….ghrghr Spirit krijgt een beetje vleugels, een doorgebroken Denzel krijgt de grensrechtersvlag voor buitenspel gepresenteerd (jawel…dezelfde en wederom…..u raadt het al). Kortom ‘het voelt niet goed. Even later is het zo ver. De Spirit speler mag, eigenlijk ongehinderd, doorkomen met de bal aan de voet en blijkt het eerdere kunststukje goed ingeprent te hebben. Een hoge bal van afstand volgt. Onhoudbaar. 2-1 Het wordt allemaal wat grimmiger en dan ineens is de vlam in de pan. Het helpt natuurlijk voor geen meter en het gaat op een manier die we  met z’n allen ‘’niet voorstaan’’ om het netjes te zeggen. Dan zijn er meer gedupeerden dan alleen de speler die gewisseld wordt. Voetbal is oorlog weten we van Rinus Michels en weer is bewezen dat oorlogen alleen verliezers kennen. Het is leuker om over een winstpartij verslag te doen…de stemming is er een beetje uit. Het is meer ‘redden wat er te redden valt’ dan dat we het voetballend oplossen. En even later volgt weer (that’s not very smart, that i can say/ van Gaal) een bal van afstand. 3-1. Cruijff zei al ‘’vind de zwakke plek en je hebt gewonnen’’ Dat is dan ook de eindstand. We hebben bij vlagen lekker voetbal laten zien en ook een ‘voetballende’ goal gemaakt, maar ‘’Its always the goals that are counting’’ (van Gaal). Volgend jaar revange ?