Spectaculaire nederlaag Capelle tegen Achilles Veen

Hoofdklasse A

5 september 2020 14:30

J. (Jorn) te Kloeze

Spectaculair was het vanmiddag in Veen waar Capelle in de slotfase met tien man van 4-0 nog terug wist te komen naar een 4-3 eindstand.

Het werd een wedstrijd met twee gezichten.  Een dominerend Capelle in de eerste helft en een beter spelend Achilles Veen, totdat de laatste tien minuten aanbraken.

De wedstrijd begon in de eerste minuut met een nare botsing van de hoofden van Eric Fortes van Capelle en Berry Sonnenschein van Achilles. Beide spelers moesten groggy uitvallen. Nauwelijks bekomen van de schrik stond Capelle in de 5e minuut met 1-0 achter. De bal werd uit de zestien gekopt in de voeten van spits Thomas Schilders, die vernietigend uithaalde. Daarna nam Capelle het initiatief en dat zou de hele eerste helft voortduren. In de 7e en 9e minuut ondernam Bram van Eijk zijn bekende rushes en schoot achtereenvolgens naast en keerde keeper Jan Schimmel zijn schot. Marlon Slabbekoorn werd even later in het strafschopgebied ten val gebracht, maar er volgde geen strafschop. Capelle speelde net als vorige week heel dominerend en Joseph Gonçalves kreeg twee opgelegde kansen. Zijn eerste kans ging naast en zijn tweede kans scheerde net over het doel. Achilles Veen beperkte zich in de eerste helft alleen tot verdedigen met vaak tien man achter de bal. Toch ging het onverdiend met een voorsprong de rust in.

Hoe anders zou de tweede helft verlopen. Trainer John Karelse van Achilles zal in de rust zeker van tactiek gewijzigd zijn, want opeens speelde de thuisclub heel aanvallend en dat had succes. In de 53e kopte na een voorzet van Rick Geeroms Teun Sebregts de 2-0 op het scorebord en twee minuten later maakte Remon Koenen na een prachtige aanval de 3-0. Capelle was geen schim meer van de eerste helft en het onheil werd nog groter. In de 60e minuut volgde er een riskante actie van Leon Krznaric, waarbij hij bal en tegenstander raakte. De uitermate zwak leidende scheidsrechter Jorn te Kloeze besloot direct tot het trekken van de rode kaart en Capelle moest verder met tien man. Na die actie van Leon Krznaric werd hij door zeker zes tegenstander besprongen, maar daarvoor werd slechts de gele kaart getrokken voor één speler van Achilles Rick Geeroms. In het tumult, dat daarna ontstond kwam er ook nog een gele kaart voor assistent trainer Dennis Verkaik en een rode kaart voor trainer Ralph Kalkman. In de 74e minuut vergrootte Achilles de voorsprong tot 4-0 opnieuw door Remon Koenen. Capelle vreesde een nog grotere nederlaag, maar het tegendeel was waar. In de 84e minuut besloot Eric Jansen vanaf 35 meter op het doel te schieten en zijn pegel belandde in de kruising 4-1. Twee minuten later kreeg op de middenlijn Bram van Eijk de bal en zag, dat keeper Jan Schimmel ver voor zijn doel stond. Met een prachtig schot werd het 4-2. En daarmee was voor Capelle de koek nog niet op. In de derde minuut van de blessuretijd kwam Capelle nog dichterbij, want Justin van Mullem benutte een terecht toegekende penalty 4-3. Om een nog grotere stunt te volbrengen was de resterende tijd te kort. Misschien wel een onnodige nederlaag, als de kansen in de eerste helft waren benut. Toch kan Capelle met het vertoonde spel in de eerste helft en de slotfase de toekomst rooskleurig tegemoet zien.

Behalve de genoemde kaarten was er ook nog een gele kaart voor Justin van Mullem van Capelle.

Capelle: Nelson Konings, Eric Fortes (1 Lars van der Wijngaard), Marciano Pape, Leon Krznaric, Bram van Eijk, Lars Bosscha, Julian Agatowski (21 Boris Letterie), Eric Jansen, Joseph Gonçalves, Marvin van der Made (68 Justin van Mullem), Marion Slabbekoorn.